2016-02-23
Wzrost frekwencji kinowej w Europie.
Z okazji 66. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie,
Europejskie Obserwatorium Audiowizualne przedstawiło podsumowanie
frekwencji w kinach europejskich w 2015 roku. Z analiz wynika, że w
ubiegłym roku całkowita liczba widzów kinowych wyniosła 980 milionów,
czyli o 7,6% więcej (69 milionów) niż w roku 2014. Tym samym jest to
drugi najwyższy wynik w Unii Europejskiej w ostatniej dekadzie. Jedynie
w 2009 roku sprzedaż biletów kinowych była wyższa, co było spowodowane
wprowadzeniem zawansowanej technologii 3D i wejściem na wielkie ekranu,
hitu jakim był „Avatar”.
Łączna suma sprzedanych biletów na świecie wyniosła w ubiegłym roku 1,2
miliarda, dając najwyższy wynik od 2004 roku.
Na tle wszystkich krajów europejskich, w porównaniu z 2014 rokiem,
najwyższy wzrost frekwencji kinowej w 2015 roku odnotowały Niemcy
(wzrost o 17,5 mln, czyli 14,4%), dalej Wielka Brytania (wzrost o 14,4
mln, czyli 9,2%), Włochy (wzrost o 8,7 mln, czyli 8,9%), Hiszpania
(wzrost o 7,8mln, czyli 8,2%), oraz Polska ( wzrost o 4,2 milion, czyli
o 10,5%). Tym samym ilość sprzedanych biletów do kin w Polsce była
najwyższa od 25 lat.
Frekwencja kinowa (w milionach) w 28 krajach Unii Europejskiej w latach 2006-2015:
Z dotychczasowych analiz Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego
wynika, że najwięcej widzów do kina przyciągnęły w minionym roku
produkcje amerykańskie, jak „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy”,
„Minionki”, „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, „Jurassic World”, czy „Szybcy i
wściekli 7”.
Oglądalność rodzimych produkcji w porównaniu z rokiem 2014 najwyżej
wzrosła w Wielkiej Brytanii, o blisko 18%, dalej w Niemczech oraz Danii.
Natomiast w Polsce produkcje krajowe przyciągnęły mniej widzów o
przeszło 8% w porównaniu z 2014 rokiem.
Dane
dotyczące poszcególnych krajów UE >>