2017-06-22
Piractwo internetowe w Polsce.
Stowarzyszenie Kreatywna Polska opublikowało raport sporządzony przez
formę Deloitte, „Piractwo internetowe – straty dla kultury i gospodarki.
Analiza wpływu zjawiska na gospodarkę Polski na wybranych rynkach
kultury”.
Raport został przeprowadzony wśród 1500 użytkowników internetu, w
przedziale wiekowym 15-75 lat. Badanie dotyczy korzystania z takich
treści udostępnianych w internecie, jak wideo, książki, prasa,
transmisje na żywo, muzyka oraz audiobooki.
Wyniki raportu pokazują ogromne straty, jaie przynoszą nielegalne treści
udostępniane w internecie. Według szacunków piractwo internetowe
spowodowało 3 mld strat w PKB, utratę 27,5 tysiąca miejsc pracy oraz
przyniosło 836 milionów strat dla Skarbu Państwa.
Jak wynika z badań średnio co drugi polski użytkownik internetu między
15 a75 rokiem życia korzysta z serwisów oferujących nielegalne treści.
Oznacza, to że przeszło 12 milionów osób korzysta w Polsce z
nielegalnych materiałów udostępnianych w sieci.
W dalszej części badań czytamy, że tylko 27 procent użytkowników
serwisów oferujących treści wideo, korzysta wyłącznie legalnych źródeł.
Ponad 14% korzysta tylko ze źródeł nielegalnych, a 58,7% z legalnych i
nielegalnych.
Analizy przeprowadzone przez autorów badań, pokazują, że wśród
nielegalnych treści z internetu, najczęściej pobierane są treści wideo,
potem audiobooki, muzyka i książki.
Tym samym Polacy wydają rocznie 900 mln złotych na dostęp do
nielegalnych treści w internecie. „Pirackie serwisy zarobiły w 2016 r.
745 mln PLN netto z reklam i opłat za dostęp, po odjęciu kosztów
transakcyjnych i podatków”, czyli równowartość 40 milionów biletów do
kina.
Zgodnie z prognozami prowadzących raport, jeśli nie zostaną wprowadzone
zmiany legislacyjne, skala piractwa będzie wzrastać, a jej wartość w
latach 2017-2024 wyniesie 30,4 mld złotych.
Powodem sięgania po nielegalne materiały dostępne w internecie jest
łatwość i szybkość dotarcia, szeroka oferta, możliwość dotarcia do
treści w dowolnym czasie oraz brak konieczności opłat lub niższe opłaty.
Przy braku dostępu do nielegalnych źródeł wideo, skłonnych do opłat za
nie jest od 39%-do 47% ankietowanych, w zależności od sytuacji
materialnej.
Autorzy raportu zauważają, że aby skutecznie walczyć piractwem
internetowym należy zwiększyć podaż legalnych treści oraz ułatwić dostęp
do nich, dostosować okna licencyjne do wymogów klientów, oczywiście przy
uwzględnieniu kosztów produkcji, które muszą się zwrócić. Dalej
proponują rozwiązanie „follow the money”, z którego korzysta Wielka
Brytania czy Portugalia, a które polega na wypracowywaniu porozumienia
między uczestnikami rynku treści cyfrowych, w tym z reklamodawcami. To
drugie opiera się m.in.: na przyjęciu tzw. kodeksów dobrych praktyk.
Takie rozwiązanie wspiera też tworzenie krajowych baz stron
naruszających prawa autorskie.
Ważna w walce z piractwem jest też edukacja społeczna, ponieważ jak
pokazują badania, blisko 40% ankietowanych jest nieświadoma lub obojętna
na łamanie prawa poprzez korzystanie z nielegalnych treści w internecie.
Bardzo ważną przyczyną trudnej walki w piractwem jest niska skuteczność
przepisów prawa dotyczących usług hostingowych w internecie, a także z
zakresem dozwolonego użytku prywatnego, zwłaszcza „wyłączenie z zakresu
dozwolonego użytku prywatnego kopiowania nielegalnie rozpowszechnianych
egzemplarzy”.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu, który dostępny jest
pod linkiem (PDF): www2.deloitte.com
>>
Stowarzyszenie Kreatywna Polska działa na rzecz rozwoju i
ochrony polskiej kultury i nauki, twórczości i innowacyjności. Jego
celem jest upowszechnianie i zapewnienie równego dostępu do dóbr
kultury, ochrona praw moralnych i materialnych wynikających z
działalności twórczej w tym naukowej, artystycznej, literackiej,
publicystycznej czy innowacyjnej.