2017-05-11
MFF w Cannes opowiedział się po stronie kin!
Na stronie Międzynarodowego Fstiwalu Filmowego w Cannes opublikowano
komunikat w sprawie filmów Netflixa, które zakwalifikowały się do
Konkursu Głównego, pomimo, że nie będą wyświetlane we francuskich kinach.
Kontrowersje wywołały dwa tytuły, wyprodukowane przez największą
internetową platformę wypożyczającą filmy, „Okja” (Bong Joon Ho) oraz
„The Meyerowitz Stories” (Noaha Baumbacha). W mediach pojawiły się
głosy, że tytuły zakwalifikowane do walki o Złotą Palmę, zostaną
usunięte z listy. Jednak szybko zaprzeczyli temu organizatorzy festiwalu.
W związku z oburzeniem wśród dysrtubutorów, kiniarzy jak i samych
widzów, organizatorzy festiwalu pod Kannami musieli opowiedzieć się po
którejś ze stron i zabrać głos w tej sprawie.
Na początku komunikatu, organizatorzy przyznają, że są świadomi,
wątpliwości, jakie budzi fakt, że filmy konkursowe nie będą
dystrybuowane w kinach Francji. Zobaczyć je będą mogli tylko klienci
platformy, Netflix.
Dalej organizatorzy MFF w Cannes witają z radością nowego operatora
filmowego na rynku, który zdecydował się zainwestować w kino, jednak
wyrażają swoje poparcie dla tradycyjnego modelu dystrybucji filmów w
kinach we Francji i na świecie. Po konsultacjach członków zarządu
festiwalu pod Kannami, podjęto decyzję o dostosowaniu przepisów do
niespotykanej wcześniej sytuacji.
Tym samym organizatorzy, powtórzyli decyzję o przyjęciu produkcji
Netflixa do konkursu, jednak postanowili wprowadzić zmiany w przepisach.
Od przyszłego, 2018 roku, wszystkie filmy, które będą chciały wziąć
udział w konkursie festiwalowym, będą musiały być dystrybuowane we
francuskich kinach.
Tym samym tegoroczna sytuacja przejdzie do historii, jako wyjątkowa, a
przyszłość należy do kin!
Dlaczego filmy Netflixa nie znalazły się w repertuarze kinowym?
Netflix, nie chciał udostępnić produkcji, które sfinansował, do
tradycyjnej dystrybucji kinowej. Powodem takiego postępowania jest zbyt
długi dla producenta okres okna dystrybucyjnego.
Obecnie okres okna dystrybucyjnego, czyli czasu od momentu wejścia filmu
na ekrany kinowe, a udostępnieniem go za opłatą na platformach VOD
(Video on Demand, wideo na życzenie), wynosi minimum 4 miesiące. Jednak
Netflix jako platforma sVOD (subscription Video on Demand), czyli
wymagająca subskrypcji, dla korzystania z jej treści, musiałby czekać aż
36 miesięcy.
Platformy sVOD, w przeciwieństwie do VOD, nie udostępniają pojedynczych
tytułów za konkretną opłatą, lecz szereg filmów i seriali za stałą
opłatą w postaci regularnego abonamentu. Dlatego obowiązuje je dłuższy
okres okna dystrybucyjnego.
70. Międzynarodowy Festiwal w Cannes rozpocznie się 17 maja i potrwa do
28 mja 2017 roku.