2016-06-02
Czy kinematografia kręci się wokół dzieci?
Dziś (2 czerwca) podczas trwającego 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
zostanie zaprezentowany raport Europejskiego Obserwatorium
Audiowizualnego: „Czy kinematografia kręci się wokół dzieci?”
Jak czytamy na stronie festiwalu „Niniejszy raport odpowiada zatem na
istniejącą potrzebę diagnozy kinematografii dla dzieci w Polsce. Składa
się z dwóch części, gdzie pierwsza omawia kondycję kinematografii na
podstawie przeprowadzonych badań desk research, koncentrując się na
problemach związanych z definicją filmu dla dzieci, brakiem ratingów
określających grupę docelową filmów, stanie kinematografii dla dzieci w
Europie i ogólnym opisie sytuacji w Polsce. Druga część raportu to
diagnoza źródeł niepowodzeń w tym obszarze. Polega na szczegółowej
analizie przeprowadzonych wywiadów pogłębionych z osobami zaangażowanymi
w rozwój kinematografii dla dzieci.”
Autorzy raportu zwracają szczególna uwagę na fakt, że promowanie
kinematografii wśród najmłodszych jest elementem kształcenia polskiego
widza. Tymczasem w polskich szkołach wyjście do kina, często traktowane
jest przez nauczycieli jak strata czasu, który można poświęcić na
realizację programu szkolnego. Jest to element pomijany w edukacji, a
przecież jest tym samym co nauka pisania, czy czytania. Jeśli dzieci od
najmłodszych lat nie będą przyzwyczajane do dobrego kina, to wyrosną z
nich widzowie, którzy nie będą potrafili rozpoznać i docenić
kinematografii wysokiej jakości.
Jednak, żeby kształcić takiego widza, najpierw trzeba kręcić filmy dla
dzieci na dobrym poziomie, tymczasem jak wynika z analiz
przeprowadzonych do raportu, istnieje problem podejścia filmowców do
kinematografii dziecięcej. Tego typu obrazy są traktowane jak gorsze,
mniej wartościowe. A to z kolei jest skutkiem braku edukowania
przyszłych reżyserów, scenarzystów i pozostałych studentów szkół
filmowych w tym zakresie. Kino dla dzieci w szkołach filmowych jest
pomijane podczas zajęć oraz brakuje poświęconych mu warsztatów.
Ogólnie z raportu wyłania się nienajlepszy stan polskiej kinematografii
dziecięcej, ale nie beznadziejny. Autorzy analizy proponują parę
rozwiązań, które poprawią obecną sytuację, jak promocja wyświetlania
filmów dla dzieci w Polskiej Sieci Kin Cyfrowych w ramach obowiązkowych
kwot seansów filmów polskich, czy zachęcanie szkół filmowych do
organizowania master class i warsztatów poświęconych tematyce filmów
dla dzieci.
Zachęcamy do zpoznania z raportem Czy
kinematografia kręci się wokół dzieci? (pdf) >>