2018-11-23
Don Kichot w polskich kinach.
„Don Kichot”, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu
zespołu Teatru Bolszoj powraca na ekrany polskich kin.
nazywowkinach.pl prezentuje ponownie, w formie retransmisji, balet „Don
Kichot” do muzyki Ludwiga Minkusa. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym
krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej
temperamentu Kitri.
Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem
widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło
Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich
teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru
Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach
choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w
nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Barwne i wesołe
widowisko tak spodobało się widzom transmisji kinowych na całym świecie,
ze w tym sezonie powraca jako retransmisja.
Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej „Don Kichota”. Nic
dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi
od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i
przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z
wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za
bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z
pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy
wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie
błogosławieństwo. Pierwszą wersję choreograficzną „Don Kichota” do
melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego
baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem
zjaw i driad, znanej jako „Sen Don Kichota”.
Za klasyczną tradycją wystawiania „Don Kichota” podążył wiernie
choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne
humoru i brawurowego tańca arcydzieło. Z dwóch alternatywnych wersji
zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i
petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to
drugie, pełne elegancji. W tej właśnie finałowej scenie znajduje się
popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, rozbudowane do większej
formy grand pas przez włączenie pomiędzy tańce Kitri i Basilia wariacji
dwóch solistek. Wykonanie tego popisowego fragmentu i całego baletu,
najeżonego technicznymi trudnościami, a jednocześnie wymagającego
naturalnej, komicznej gry aktorskiej, stawia olbrzymie wymagania przed
tancerzami. Oprócz mistrzostwa tanecznego muszą odznaczać się sceniczną
charyzmą i osobowością. Tego nie brakuje w wykonaniu baletu Teatru
Bolszoj. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina
Krysanowa, którą podziwialiśmy jako kapryśną Kasię w „Poskromieniu
złośnicy”, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta
perfekcyjny technicznie.
TERMINY I LISTA KIN:
28 listopada 2018 Gorlice kino Kolory
29 listopada 2018 Złotoryja Złotoryjski Ośrodek Kultury i Rekreacji –
kino Aurum
2 grudnia 2018
Bydgoszcz Multikino
Czechowice-Dziedzice Multikino
Elbląg Multikino Ogrody
Gdańsk Multikino
Jaworzno Multikino
Katowice Kino Rialto
Kielce Multikino
Koszalin Multikino
Kraków Multikino
Lublin Multikino
Łódź Multikino Silver Screen
Olsztyn Multikino
Poznań Multikino Malta
Poznań Multikino Stary Browar
Przemyśl Centrum Kulturalne w Przemyślu-Kino Centrum
Radom Multikino
Rumia Multikino
Rybnik Multikino
Rzeszów Multikino
Słupsk Multikino
Sopot Multikino
Szczecin Multikino
Tychy Multikino
Warszawa Kino Praha
Warszawa Multikino Ursynów
Warszawa Multikino Złote Tarasy
Warszawa Wola Multikino
Włocławek Multikino
Wrocław Kino Nowe Horyzonty
Zabrze Multikino
Zgorzelec Multikino
12 grudnia 2018 Mielec kino Galaktyka
27 grudnia 2018 Kraków kino Kijów.Centrum
30 grudnia 2019 Oświęcim Oświęcimskie Centrum Kultury
6 stycznia 2019 Łódź kino Szpulka
16 stycznia 2019 Lidzbark Warmiński kino Ignacy